Легендарната треньорка на националния отбор по художествена гимнастика, донесла килограми злато под формата на медали, вече жъне успехи в друга сфера – градинарството. Откакто се занимава с обучение на състезателки и създаване на хитови танцови спектакли, тя прекарва времето си в любимото й село Трудовец. На 7 ноември обаче бе в центъра на София – пред Народния театър и взе участие в протеста срещу постановката на Джон Малкович „Оръжията и човекът“.

Прилепила се към протеста, след като във Фейсбук случайно й попаднала информацията, че на 7 ноември от 17.30 ч. ще има протест, а и тя протестира срещу същото. Твърди, че не знае кой е организаторът, просто призовала чрез страницата си в социалната мрежа хората да отидат пред Народния театър и да погледнат в очите онези, които ще си купят билети за „Оръжията и човекът“, за да се накиснат на подигравките, подхвърлени за тях като нация от автора на пиесата Бърнард Шоу. Премиерата на спектакъла съвпаднала със 7 ноември, която дата е като рана в тялото на България. Като видяла какво става сега, Робева предполага, че думите на Шоу за нас са верни. Явно е пророк. „Е, добре, къпем се. Не си къпем обаче съвестта. Отидох пред Народния, за да изразя неодобрението си пред ръководството на театъра и артистите, които са се съгласили да участват в една такава пиеса“, подчертава Робева.

Била на протеста с две нейни приятелки, внучка й и нейният приятел. Завела децата, за да им разкаже срещу какво трябва да застанат. На протестиращите било отредено място в градинката. Не били застанали на площада. Надявала се, че ще дойдат повече хора, но уви. Искало й се всички, минаващи до тях да ги погледнат в очите и без думи да им зададат с очи въпроса: „Защо?“. Сред протестиращите имало интелигентни възрастни хора, както и млади с чисти лица, на които Робева искрено се зарадвала. Рецитирали се стихове на Вазов. В един момент хора в градинката призовали да не се отива към стълбището на театъра, че ще има провокация и е възможно да се случи някаква ексцесия.

Робева твърди, че ако премиерата на „Оръжията и човекът“ била на друга дата, би протестирала чрез страницата си, но едва ли би отишла до театъра. Много отдавна не участвала в такива мероприятия. За протеста на 7 ноември обаче се вдигнала специално от Трудовец с колата си. 

Докато била в градинката, чула други пора да казват на прииждащите да не отиват към стълбите на театъра, тъй като ще има провокация. Замислила се. Младите хора, нарамили знамена, изобщо не изглеждали войнствено настроени, имало и хора по двойки, но били много спокойни. Към 18.45 ч. като по команда се събрала една група и отишла при стълбището. Убедена е, че са действали по заповед.

Видяла какво направила т.нар. дружина за бързо реагиране. Плащат им и на мига отиват там, където трябва. Странното е, че между тях имало и възрастни. Един господин я подканял и тя да отиде на стълбите, твърдял, че е бивш офицер. Тя обаче отказала. Не останала до края, но е сигурна, че хората, които са организирали протеста във Фейсбук, са си били в градинката.

Категорична е, че не си е тръгнала от страх, просто изпитала тъга. Не искала внучка й и приятелят й да виждат какво става, не искала да преживеят разочарование. Преди това им говорела кои са тези хора, как са загинали, обяснявала им защо се казва войната на генералите срещу капитаните.

Попаднала на репортаж по Би Ти Ви, който се въртял често. Не гледала заради духовната й чистоплътност тази телевизия, но направила изключение. Смята, че тези, които са подложени на такава цензура, трябва да са изгубили всякакво самоуважение, за да работят постоянно там. Те непрекъснато натяквали: „Цензура, цензура, цензура!“
„Те са едни от подстрекателите, а организаторът е ясен“, категорична е тя.

Подчертава, че директорът на Народния театър изкоренил всичко българско и дори преди известно време си позволил да каже, че в театъра не му трябвали личности. Именно тогава уволнил и един от най-добрите ни режисьори – уважавания по цял свят Александър Морфов и снел от репертоара пиесата „Хъшове“, която всеки българин би гледал стотици пъти. 

„Това човече Васил Василев, което само дето не си раздра гръдния кош, че за една идея щял да си подаде оставката. Ами подай я, бе! Това чакат хората от години! Не съсипвай театъра! Ах, милият, на протеста беше чак и разплакан. След това се събрали актьорите да го защитават. Не го нападаш, но той се защитава…“, реди Робева.

Робева недоумява кой иска да цензурира тази пиеса. Тя лично се чувства унизена като българка, ако не бъде премахната от репертоара. 
„Ние им плащаме заплатите в Народния театър, защото от билетите не могат да се издържат. За всеки продаден билет държавата дотира с 10 лева. Народният театър е на минус, след като директорът Василев изгони Сашо Морфов, смъкна пиесите му и сложи репертоар по своя преценка“, подчертава Робева.

Твърди, че безкрайно уважава таланта на Бърнард Шоу, но никога няма да се съгласи с пренебрежението му към един народ, който е удобен за подигравка, защото няма кой да се застъпи за него. Не познава целия текст на пиесата, но е категорична, че есенцията и внушението за това нищожничко народче, което си въобразява, че може да прави война  и – как не го е срам! – дори да побеждава. 
„Обидата му към българския войник, който бил смърдящ и вонящ на алкохол, е безкрайно грозна.  Пиесата „Оръжията и човекът“ два пъти е сваляна от репертоар в Германия и във Виена. Тук не е така. Достигнахме до ниво да ни плюят, а ние да викаме: „Ах, какъв хубав дъжд вали! Посерковци разрешават да се слага сол в раната на този изтерзан народ“, гневи се Нешка.

Не е изненадана, че на другия ден залата била препълнена след грандиозния пиар, в който се превърна случилото се пред Народния театър на 7 ноември. 
„Всички телевизии шумят, а милият директор сърцераздирателно казва: О, не, не! Елате да видите постановката!“, заявява Робева.

Категорична е, че никога няма да отиде да гледа тази постановка. Би отишла да гледа друга негова постановка и признава, че до момента не е била на поставен от него спектакъл, но знае, че шампионите рядко стават велики треньори, а отличните актьори рядко са добри режисьори. Отказва да коментира повече какъв е Джон Малкович. 

Твърди, че не е видяла нападението срещу Владо Пенев и Васил Василев, но е категорична, че това е било планирано. 
„Всяко посегателство и проявено насилие говори за активно мероприятие или за безкрайно ниска култура. За мен всичко си беше нагласено. Нека прокуратурата да разследва, да се изгледат записите. Между мутрите и биороботите, на които явно дистанционно задаваха заповеди, имаше и читави хора“, посочва Робева.

Прочела изказването на Тео Ушев, че българското изкуство винаги е било примитивно-националистично, религиозно-протяжно и страхливо-провинциално. Категорична е, че или Ушев изключва театъра от семействата на изкуствата, или от толкова желание да оригиналничи, не знае какво говори. Очевидно това е мнението му за нашия театър, за тези, които защитава. Подчертава, че само заради това му изказване, Ушев трябва да бъде изритан от българското изкуство и го запраща в Канада, където да си прави анимациите. 
„Бил ритан, плюван и т.н. Малко му е било, сигурно е предизвикал протестиращите. Ако бях там, щях да го дръпна за ушенцето и да му кажа: „Миличък какво търсиш тук? Можеш а гледаш постановки на Малкович в чужбина, ако ги има!“. 

Робева е категорична, че всичко, което е имала да казва по случая го е написала във Фейсбук, а и не вярва, че прокурорите не могат да четат, че да я викат да им го разкаже. Категорична е, че прокуратурата трябва да си свърши работата, защото иначе ще се получи болезнено познатото издирване на виновните, наказване на невинните и награждаване на неучаствалите.

На твърдението, че заедно с Ангел Джамбазки, са виновни за мелето пред Народния театър, Нешка отговаря: 
„С него имаме само едно общо – родът на майка ми е от Македония. Обичам македонците и сърбите, балканците – това ми е на сърце. Начинът, по който се държи Ангел Джамбазки, предизвиква обратна реакция в мен. По никакъв начин не бих искала да ме свързват с него. В самото начало той беше един надъхан, но спокоен и аргументиран оратор. Дори не знам, че Джамбазки е бил на протеста. Видях след това кадър по телевизията, на който той попита онзи директор на Народния театър защо му треперят ръцете“.

Подчертава, че рапърът Иван Динев – Устата не бил с тях на протеста, защото в същия ден имал спектакъл във Велико Търново.
По отношение на това как приема критиките и обидите, излели се върху нея след насилието пред Народния театър, Робева заявява, че когато е наясно кой говори, не може да се засегне. Знае подтекста. 
„Чула изказване: „Кои са тия говеда, дет ша ни казват?!“. Ами, господа културолози, превърнете тези говеда в народ. Имаше невероятна атака на стената ми във Фейсбук, но не ме е страх. Ясно ми е кой стои зад всичко това. Два пъти бях заплашена, че ще напълня някоя дупка, но от 40 години съм на прицел и знам, че на когото му е писано да се удави, няма да се обеси. Две смърти няма, без една не може. Ядосах се само на едно актьорче, което замеси леля Ванга…“, посочва Робева.

Уточнява, че става въпрос за Георги Златарев от театър „Възраждане“, който бил написал между другото „А на кака ми Нешка, Ванга сигурно затова й е тропала по масата“. Тя на свой ред му отговорила, че ще развърже Бай Ганьо в себе си, ако още веднъж си позволи да спомене името на пророчицата, ще отиде в театрото и ще му нарита епилирания задник пред отегчената публика, а атрибутите му ще запали, защото не му трябват – и без това не е мъж. 
„Ей, наистина прекалиха! Всичко могат да казват за мен, но да цапат паметта на леля Ванга... Как не се спряха да мърсят тази жена?!“, недоумява Робева.

Не крие, че разбирайки, че Недялко Йорданов също бил възмутен от протеста срещу постановката на Малкович пред Народния театър, останала със зинала уста за известно време. Сигурна е, че не е прочел пиесата, щом се възмущава от това, че българите не искат постановката.
Източник: Уикенд