Калин Сърменов се извини на Стефан Цанев и на наследниците на Радичков и Валери Петров, че засега не може да им плати хонорари
Под ръководството на служебния министър Найден Тодоров Министерството на културата (МК), е забъркало огромна каша с парите за театрите и в момента част от тях са изпаднали във финансов колапс и невъзможност да изплатят възнагражденията както на своите служители, така и на хонорарите на гостуващите артисти и авторски права върху произведения.
Стигнало се е до ситуация, че в момента директорът на един от най-печелившите и посещавани от зрителите театри Сатиричният – Калин Сърменов, се извини на Стефан Цанев и всички автори, чиито постановки са в репертоара на управлявания от него театър, че по вина на МК не се изплащат дължимите към тях суми. Сега бъркотията трябва да е оправена от министър Мариан Бачев и от коалиционното правителство на премиера Росен Желязков.
В края на миналата година министерството не одобри наредените плащания Така поетите и на институтите, въпреки че те разполагаха със средства за тях в собствените си бюджети. Така поетите и неизпълнени ангажименти бяха прехвърлени в 2025, обясниха от Съюза на артистите и от ръководствата на редица театри. В началото на януари 2025 г. Министерството на културата неправомерно и със задна дата отряза голяма част от дължимата за 2024 г. субсидия на театрите и музикалните институти.
Това формира изкривена и невярна финансова картина за състоянието на всеки от тях. В резултат сектор сценични изкуства е изправен пред невъзможността да функционира, тъй като и сега базовите разплащания, свързани с дейността му, не биват одобрявани. В това число влизат командировъчни на служители, материална част за предстоящи премиери, печат на плакати, хонорари за авторско право, аварийни ремонти и други разходи по издръжката. Много от институтите имат правоотношения по договори, включително по Закона за обществените поръчки, по които вече текат неустойки за просрочия. Не се изплащат наемите на тези, които нямат собствени сгради и ползват нает сграден фонд.
От САБ обясниха, че за да функционира, сектор сценични изкуства има нужда от компенсаторен механизъм за покриване на ангажиментите, породени от неодобрените през декември 2024 г. плащания, от нови, съобразени със законовите изисквания преизчисления на дължимата субсидия за последното тримесечие за 2024 г., както и от бюджети за 2025 г., съобразени с реалната обстановка. „Секторът понесе безропотно всички имиджови, административни и финансови удари през изтеклата година. Работата му беше затруднена от текущите разследвания и проверки. Въпреки това остана верен на мисията си и продължава да осигурява достъп до изкуство и да увеличава публиките си и приходите на държавата! Вярваме, че културата трябва да бъде превърната в национален приоритет!“, казват от САБ.
Няколко театрални организации изпратиха и писмо до премиера Росен Желязков, до председателя на парламента Наталия Киселова, до министъра на културата Мариан Бачев и до шефа на Комисията по култура и медии в Народното събрание Тошко Йорданов. Прави впечатление, че служебният министър на културата Найден Тодоров изобщо не коментира казуса и не става ясно, защо се е стигнало до тази ситуация, в която сектор „Култура“ е блокиран.
Прави чест на министър Мариан Бачев, че реагира светкавично на проблема и покани колегите си от театралните организации на среща в Министерство на културата за търсене на спешен изход от създалата се тежка ситуация.
„С встъпването ми в длъжност като министър на културата приех изключително присърце всички проблеми в сферата на изкуствата и на културата, натрупани в годините, включително финансовите затруднения, на които всички ние бяхме подложени заедно и търпяхме като резултат от политическата криза и управлението на държавата от служебни правителства. В своята работа винаги съм се стремял да бъда диалогичен и коректен – така е сега, така ще бъде и занапред. Живея с Вашите проблеми и болки, познавам ги добре. Но за да постигнем успех в решаването на проблемите, трябва да бъдем единни и всички заедно да гледаме в една посока; трябва заедно да работим за съхраняването на българските изкуство и култура, на българския дух“, каза Бачев.
Още в първия си ден като министър Бачев разпореди да бъдат изплатени суми в сектора на сценичните изкуства, за читалищата и библиотеките. В годините на служебните министри на културата гласът на театралната гилдия бе глас в пустиня.
Същевременно за хаоса с плащанията алармира и директорът на Сатиричния театър Калин Сърменов.
„Граждани, искам да се извиня на Стефан Цанев, на наследниците на Валери Петров, на наследниците на Йордан Радичков и на всички автори, които са намерили място в репертоара на Сатиричния театър, за това, че не по вина на театъра не се изплащат дължимите към тях суми. Искам да се извиня на всички екипи, които работят в момента по пиесите „Когато розите танцуват“ от Валери Петров и „Кошници“ от Йордан Радичков за това, че няма никакви средства за декори и костюми и процесите колабират. Искам да се извиня и на всички извънщатни сътрудници на театъра, които също не получават възнагражденията си“, написа актьорът във Фейсбук.
„Сатиричният театър е може би театърът в най-добро финансово състояние от театрите, които са под шапката на Министерство на културата. В края на миналата година Сатиричният театър разполагаше с няколко милиона, но МК не разписа разходите и автоматично те бяха прехвърлени към новата финансова година, където всичко се нулира и започва отначало. Опитвам се да го обясня просто, въпреки че сигурно не е, но нямам друга възможност. Искам да се извиня и на колегите, които цяла нощ останаха на пътя след дълго турне, поради развален автомобил. Сатиричният театър на хартия има средства за нов автомобил, имаме и приключила обществена поръчка, избран доставчик... но държавата не разписва необходимите средства. Искам да се извиня и на инвалидите, които посещават Сатиричния театър, че новата платформа не е дошла и не е монтирана. На теория средства пак има и тя е поръчана от фирмата, Но ситуацията с плащането е същата, като с всички останали… Предполагам, че ситуацията в държавата е критична, за да се стигне дотук. Такова нещо се случва за първи път през последните 10 години. Исках само да знаете, че оттук нататък процесите не са в компетенцията на Сатиричния театър, за което, много съжалявам!", заяви директорът.
МАРИАН БАЧЕВ УВОЛНИ ДИРЕКТОРА НА ПАЗАРДЖИШКИЯ ТЕАТЪР
Директорът на Драматично-кукления театър „Константин Величков“ в Пазарджик Григор Антонов е бил уволнен дисциплинарно от министъра на културата Мариан Бачев заради сериозни финансови нарушения. Одитен доклад на АДФИ е разкрил злоупотреби с над 4,2 млн. лева чрез договори за разпространение на билети без обществени поръчки.
Установени са фиктивно отчетени представления и нерегламентирана субсидия от 147 777 лева, апрокуратурата води разследване по случая. За временен директор е назначен режисьорът Богдан Петканин. Мащабна проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) е разкрила сериозни нарушения в управлението на Пазарджишкия театър през периода 2022-2023 г. Одиторите са установили множество договори, сключени в нарушение на Закона за обществените поръчки, като най-значителните са свързани с разпространението и продажбата на билети.
Финансовата инспекция е идентифицирала разходи за външни услуги в размер на над 2 милиона лева за 2022 година и близо 2,4 милиона лева за 2023 г., което представлява приблизително 90% от всички разходи за външни услуги на театъра. Особено притеснителен е фактът, че над 4,2 милиона лева са били насочени към само три юридически лица – „Театър Мелпомена“ ЕООД, „Театър Алвина“ ООД и „Ажур Пико“ ЕООД, без провеждане на задължителните обществени поръчки.
В хода на разследването собствениците на продуцентските фирми, с които театърът е работил, са били призовани за разпит в отдел „Икономическа полиция“. Според неофициална информация финансовите нарушения, за които бившият директор Григор Антонов носи отговорност, надхвърлят шестцифрена сума.
Одитният доклад разкрива и липса на прозрачност в документацията – няма информация за обема на извършената работа или разходите на разпространителите, както и липсват доказателства за действителния брой и стойност на продадените билети. Установено е също, че част от фактурите надвишават договорените максимални стойности, а разходите на театъра значително надхвърлят приходите от продадени билети, което според одиторите е ясен индикатор за злоупотреба с бюджетни средства.
Източник: Уикенд
Коментирай